30 mei 2018 door: T.Stegeman Samen met de buurtbus? Ja gezellig!

Hij rijdt al een tijdje en menig Bornenaar heeft reeds geprofiteerd van een gratis ritje. De buurtbus heeft sinds de dag waarop het project is gestart, al ruim 1300 personen vervoerd. Een geweldig aantal, maar het kan nog beter vindt het bestuur. Daarom worden veel ouderbonden, wijkverenigingen, organisaties en instellingen bezocht om mensen te enthousiasmeren om gebruik te maken van deze mogelijkheid. ‘’Het is nu nog gratis om dat de huidige bus niet over een betaalsysteem beschikt, ‘’licht voorzitter Erika Holtkamp toe. ‘’Als straks de nieuwe bus gaat rijden wordt er 1,50 gerekend per rit.  Dat moet betaald worden met een bankpas of een OV-Chipcard. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk eind juni.’’

De bus rijdt van ’s morgens zeven uur tot ’s avonds zeven uur en maakt drie verschillenden routes per uur. Vertrekpunt is het station en vandaaruit maakt de bus een lus door de wijk het Letterveld of via de Bornsche Maten naar Ikea of hij maakt een tocht door de Stroom Esch. Er is plaats voor acht personen en de bus wordt bestuurd door vrijwilligers die hiervoor geselecteerd zijn. Op dit moment beschikt de organisatie over 27 chauffeurs en nog een aantal op reserve. ‘’De vrijwilligers hebben een rijtest af moeten leggen en een geneeskundig onderzoek gehad voordat ze werden aangenomen, het gaat tenslotte wel om de veiligheid van de passagiers’’, vult secretaris Jakobus Smid aan, die zelf ook op de bus rijdt.

Als straks de nieuwe bus geleverd wordt, is deze tevens rolstoeltoegankelijk. ‘’Onze chauffeurs helpen bij het in- en uitstappen. Dit geldt tevens voor mensen met een rollator. Ook wordt de helpende hand geboden bij het kopen van een kaartje. Veel mensen zijn niet bekend met de OV-Chipcard of vinden het lastig om met hun bankpas te betalen. Onze chauffeurs zijn heel graag bereid om te helpen! Mensen met een rolstoel mogen bovendien hun begeleider gratis mee laten reizen. Dat is een stukje service dat we bieden!’’ De bus rijdt vijf dagen per week en op diverse locaties staan inmiddels haltes waar passagiers kunnen opstappen. De bus rijdt nu alleen in Borne, dat komt omdat de lijndiensten door Zenderen en Hertme rijden. ‘’We willen en mogen elkaar niet in de wielen rijden, vandaar de keuze voor Borne. De lijndiensten die voorheen een lus door de wijken maakten zijn opgeheven omdat er te weinig gebruik van gemaakt werd. De buurtbus neemt deze taak over!’’

Om de buurtbus nog meer bekendheid te geven gaat het bestuur de boer op om tekst en uitleg te geven. ‘’De buurtbus is er niet alleen om van A naar B te reizen, maar kan ook een sociale functie hebben. Zo zijn er veel mensen die ’s ochtends ontbijten of een kopje koffie drinken bij Ikea.

Hoe leuk is het dan niet om samen met een vriend of vriendin in de bus te stappen!  Je kunt uiteraard ook gewoon een ritje maken met bus. Of met de kleinkinderen een ritje te maken. Ook straks in de nieuwe bus blijft je kaartje net zo lang geldig tot je weer uitstapt’’ vult penningmeester Ben Vije aan. Scholieren hebben de buurtbus al ontdekt en maken er vooral veel gebruik van bij slecht weer. ‘’De bus komt na elke route weer terug bij het station en dan kun je zo verder reizen met de trein. De tijden worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.’’

Er is een speciale folder uitgegeven met daarin de opstapplaatsen en vertrektijden van de buurtbus. De verschillende haltes zijn zo uitgezocht dat ze verspreid door het dorp bij gezondheidscentra, appartementencomplexen, het Kulturhus of sportpark ’t Wooldrik staan.  ‘’Zo dicht mogelijk bij de mensen die gebruik kunnen maken van onze bus’’, aldus Erika. Ze hoopt dat het aantal gebruikers nog meer wordt. ‘’We bekijken elk jaar of het rendabel is om deze buurtbus te laten rijden. Wij zijn ervan overtuigd dat dit kan in Borne, het dorp is groot genoeg en er wonen voldoende mensen voor wie deze service heel fijn zou kunnen zijn. In ons werk hebben we ook overleg met andere organisaties die een buurtbus laten rijden. Op die manier kunnen we elkaar ondersteunen en versterken.’’

A.H.