31 maart 2020 door: T.Stegeman We’ll meet again!’’ voor bewoners Dijkhuis Dijkhuis

door Annemarie Haak


Het is stil op straat, het centrum is volledig uitgestorven. De veiligheidsmaatregelen grijpen diep in. Wie niet naar buiten hoeft, blijft thuis. En dan, juist door die verlatenheid en die stilte, ontstaan er ineens hele creatieve ideeën. Initiatieven die de gevoelige snaar raken en verrassingsoptredens die ontroeren. We hebben er enkele opgetekend.


Een speciaal optreden van het kwartet Double2.


De bewoners van het verzorgingshuis het Dijkhuis werden op de afgelopen, winderige zondagmiddag getrakteerd op een heel pakket vrolijke liedjes. ‘’Als sterren aan de hemel staan’’, Que sera sera’’, Rosamunde’’, We’ll meet again’’ en nog veel meer heerlijke meezingers werden de lucht ingezongen en waren tot ver in de omtrek te horen. De bewoners genoten, hier en daar werd zelfs een raam geopend en de wind getrotseerd om het goed te kunnen horen. De dames van Double2 hadden zichzelf spontaan gemeld bij het huis en activiteitenbegeleidster Marleen Franke was in de wolken. ‘’Voor deze bewoners is het echt heel erg om de hele dag opgesloten te moeten zitten. Er is immers niets te doen, alle activiteiten liggen stil, de benedenverdieping is afgesloten en familiebezoek mag slechts mondjesmaat naar binnen. Dit optreden is geweldig, je ziet dat sommigen gewoon geëmotioneerd zijn!’’ Double2 zou eigenlijk tijdens de bevrijdingsfeesten optreden, maar nu het hele evenement afgelast is, besloten de dames om zelf de boer op te gaan. Dat dit optreden in de smaak viel, mag duidelijk zijn. Achter de ramen werd er meegedeind op de vrolijke klanken en uiteraard uitbundig geklapt. Zie ook facebook voor een reportage.


Belmaatje houdt contact


Welzijn Ouderen heeft het fenomeen Belmaatje in het leven geroepen. Vrijwilligers die regelmatig contact opnemen met ouderen om te vragen hoe het gaat en of ze nog iets nodig hebben. Joke Boevink, coördinator van deze sector is heel content met dit initiatief. ” We weten uit ervaring dat ouderen het lastig vinden om hulp te vragen. Dat hoeft in dit geval ook niet want het belmaatje belt zelf en biedt zich aan. We hebben zelf een lijst met namen van mensen die in aanmerking zouden kunnen komen en daar kan een belmaatje mee aan de slag.’’ Inmiddels hebben zich al 25 vrijwilligers gemeld voor dit project en dit aantal blijft groeien. ‘’Het is geweldig om te zien hoe bezorgd mensen zijn in deze coronatijd. Iets doen voor een ander is, is nooit teveel gevraagd.’’ De hulpvragen gaan meestal over hele praktische dingen. Vaak is het voldoende om even een paar tips te geven. Een praatje maken is dikwijls al goed. Ouderen zitten nu veelal alleen en piekeren dan over van alles. Zoals: Mocht er iets met me gebeuren, wat dan?’’


Mocht u ook belmaatje willen worden of wilt u graag een belmaatje, neem dan contact op met Wijkracht 088-9455722


Kaartje sturen


Jos van der Wal, regiomanager bij TMZ waaronder ook het Dijkhuis valt is heel positief over de situatie. Gezien de omstandigheden is het rustig in het Dijkhuis. Hij leeft mee met de bewoners van het verzorgingshuis die nu weinig bezoek mogen ontvangen en die nu veel alleen zijn. ‘’Voor deze mensen zijn het lange dagen, er zijn immers ook geen activiteiten en ze worden bovendien beperkt in hun bewegingsvrijheid. Door alle maatregelen raken ze in een isolement en we weten niet hoe lang dit nog gaat duren.’’ Het Dijkhuis zit op slot. Er wordt heel expliciet gevraagd om niet naar het huis te komen. Wat mensen wel zouden kunnen doen is een kaartje sturen naar de bewoners, dat wordt erg gewaardeerd. ‘’Familie doet zijn uiterste best om contact te houden met de bewoners. Dat kan met facetime, skypen enz. We merken dat iedereen erg betrokken is bij de bewoners en dat doet ons goed. Dat er zich iemand spontaan meldt met een instrument om de bewoners vermaken is geweldig! Samen komen we deze tijd door, dat is zeker!!’’


Verder is hij heel erg blij met het aanbod verpleegkundigen. Dat getuigt van betrokkenheid bij het huis. ‘’De moraal van de medewerkers is heel erg hoog. Ik heb grote bewondering voor de enorme inzet waarmee de bewoners verzorgd worden.’’ Wel wordt er heel voorzichtig omgegaan met medewerkers en bewoners. Zodra er symptomen gevoeld of gemerkt worden, wordt er getest, twijfelen is er niet bij! ‘’We moeten in deze crisistijd het zekere voor het onzekere nemen


. Veiligheid en bescherming staat bovenaan!’’


Horecabon en Borne bezorgt


De ondernemers hebben het eveneens zwaar. Immers veel zaken zijn gesloten en degenen die wel hun winkel geopend hebben kunnen weinig publiek verwachten. De horeca zit dicht en nu moet Camping de Koller in Hertme noodgedwongen eveneens haar poorten sluiten. Een lastige tijd aldus dorpsmanager Ruben Baartman. Hij is daarom heel erg blij met twee ludieke initiatieven: Borne bezorgt en de Horecabon. ‘’Borne bezorgt is een platform waarop iedereen terecht kan. Je kunt iets bestellen en krijgt het product thuis afgeleverd. Dat kan van alles zijn van sportartikelen tot kleding en van reformproducten tot onderdelen voor de fiets. Teveel om op te noemen. Op de site Borne bezorgt.nl is te lezen hoe het precies werkt. Op deze manier worden de Bornse ondernemers gesteund en is het gemak voor de klant.’’ Het is sowieso goed om nu in deze tijd de boodschappen vooral in Borne te doen, benadrukt Baartman. ‘’Voor de ondernemers is dit een hele moeilijk tijd, dus steun ze zoveel mogelijk. Met dit platform kan dat, het is voor iedereen toegankelijk’’


De horeca heeft eveneens de handen ineen geslagen en de horecabon op de markt gebracht. Voor 40 euro een bon kopen, die voor 50 euro besteed kan worden. ‘’Dus als je straks als alles achter de rug is, van plan bent om eens lekker uit eten te gaan, dan kun je een tientje verdienen! Er zijn inmiddels al heel veel bonnen over de toonbank gegaan. Het is heel mooi om te zien hoe betrokken de bevolking is. Men draagt de middenstand een warm hart toe. Maar ook het feit dat ondernemers hun krachten bundelen is positief. We moeten het toch samen doen. Samen sta je sterker!’’


Zzp-ers kunnen rekenen op hulp


Ook in Borne kunnen zzp-ers rekenen op ondersteuning. Het beste is om zich te melden bij de dorpsmanager. Inmiddels hebben dat er al ruim honderd gedaan. Dit gaat onder meer om kappers, beveiligers, fotografen, stratenmakers, internetdeskundigen, nagelstylisten en schoonheidsspecialisten. ‘’Deze kleine ondernemers kunnen terecht bij het ROZ. Dit is een instelling die een regeling met je treft.’’ We hebben de zzp-ers die bij ons bekend zijn inmiddels een brief gestuurd, maar mochten er ondernemers zijn die dit niet hebben gehad dan kunnen ze alsnog contact opnemen, aldus de dorpsmanager. ‘’Het kabinet heeft toegezegd dat ondernemers op steun kunnen rekenen. Om meer informatie te krijgen kunnen zzp-ers ook aanklikken op: ondernemersplein.kvk.nl en dan zoeken naar coronaviruswegwijzer voor ondernemers. Hier vind je niet alleen informatie, maar ook bij wie je terecht kunt met je vragen. Voor aanmelden bij het ROZ is een contactformulier te vinden en te downloaden op www.rozgroep.nl/contact