1 juli 2020 door: T.Stegeman Borne is gewoon een prachtig mooi dorp dat gezien mag worden!

door Annemarie Haak

 

‘’Borne heeft zoveel te bieden, er zijn veel leuke winkels, gezellige terrasjes, we hebben de Groene poort, Oud Borne, Rijksmonumenten, folklore, kortom, we moeten Borne beter promoten!’’ Corine Hofstra ziet het al helemaal voor zich. Als toerismemanager wil ze Borne op de kaart zetten. ‘’Omdat Borne het waard is, we moeten veel meer naar buiten treden!’’

 

In de afgelopen drie maanden dat ze in functie is, heeft ze al heel veel gesprekken gevoerd met mensen uit de meest uiteenlopende sektoren. Haar devies hierbij is: meer samenwerken! ‘’Er gebeuren hier zoveel leuke dingen, door meer samen te doen zou je nog meer kunnen bereiken!’’ Ze denkt daarbij aan het aanbieden van arrangementen voor toeristen die Borne even aandoen. ‘’Vooral in deze tijd. Vanwege corona besluiten toch veel mensen om in Nederland vakantie te houden. Daar moeten we op inspelen, laten zien wat hier allemaal mogelijk is, verbinden!’’

 

Het bekende VVV verdwijnt, er is weliswaar nog een kantoor op het Kulturhus, maar dat zal niet meer zo lang bestaan. Dan is het zaak om nieuw beleid op te zetten. Hofstra ziet meer in een Toeristisch Informatiepunt waarbij tevens Hertme en Zenderen worden betrokken. Zo ziet ze De Koffiekaravaan, gevestigd in het voormalige station als een mogelijk strategisch punt. ‘’Toeristen die per trein reizen, kunnen dan direct bij aankomst bekijken wat er allemaal te doen is. Belangrijke zaken daarbij zijn onder meer highlights om te bezoeken, maar ook parkeerplaatsen, mogelijkheden voor overnachtingen, eigenlijk hele praktische tips.’’

 

Borne Modehart

 

Borne zou zich kunnen profileren als modehart. ‘’Net als Tubbergen glas, Ootmarsum kunst, zou Borne zich heel goed kunnen profileren als modehart. In het centrum vind je ontzettend veel modezaken dicht bij elkaar. Bovendien zou je samen met de BBO en de culturele instellingen een heel aantrekkelijk arrangement aan kunnen bieden! Een weekendje Borne. Dat lokt toeristen om naar Borne te komen.’’

Corine Hofstra is van oorsprong een Bornse, studeerde marketing en is zelf ook ondernemer geweest. Wat dat betreft kent ze het klappen van de zweep. Samen met dorpsmanager Ruben Baartman zijn er al plannen gemaakt. De Twentse streektaal is er eveneens een onderdeel van. ‘’Ook dat hoort bij Borne, daarom hebben we onder meer stickers geplakt in het centrum om 1,5m afstand te promoten. Op de grond en bij terrassen. In het Twents komt dat veel beter over! Het werkt tevens als een ludiek welkom voor bezoekers!’’

Veel informatie is reeds verwerkt in  een nieuwe website die onlangs online is gegaan:: www.visitborne.nl  Op facebook is Corine te vinden onder Borne Klopt. ‘’We moeten nu investeren. Laten zien dat we er zijn!’’