17 maart 2021 door: T.Stegeman Raad lijkt zich uit te spreken voor nieuwe weg langs A1/A35

‘’College kan best een mooi voorstel maken’’

 

Door Hans Dekker en Annemarie Haak

 

Er is al veel over gesproken en er zijn reeds vele varianten de revue gepasseerd, maar nu schijnt er toch een doorbraak te komen. In het Politiek Beraad van dinsdagavond bleek dat er vanuit de raad brede steun is om de Vloedbeltverbinding langs de A1/A35 aan te leggen. Dat is de verbindingsweg, die vanaf de Kluft om Zenderen heen naar de provinciale weg Zenderen Almelo komt te liggen.

Her en der wierpen enkele fracties wat bezwaren op, maar gaandeweg de vergadering werd duidelijk dat er unanieme steun lijkt te komen voor de variant langs de snelweg. Eerder sprak Gedeputeerde Staten Overijssel zich ook uit voor deze variant.

Ingenieursbureau Sweco presenteerde op 2 maart de uitkomsten van hun onderzoek, waarbij deze variant duidelijk als beste naar voren kwam. Ook in 2012 is er al onderzoek naar gedaan en ook toen kwam een variant langs de snelweg als beste alternatief naar voren.

 

Tom Verreussel (Voor Borne) is “heel blij met wat er nu ligt”. “Laten we alsjeblieft voortborduren op dit traject”. Leo Graafhuis (VVD) vindt dat er al “te lang gepraat, te lang geneuzeld” is. “We moeten nu doorpakken”. Bert Oude Lansink (CDA) vindt “de keuze maken niet zo moeilijk” en Arthur Lammers (Borne-Nu) vindt het “fijn voor de inwoners van Zenderen dat er duidelijkheid komt”.

D66 lijkt de variant ook te ondersteunen, maar Ernst Janssen wil nog wachten met het uiten van zijn standpunt. Hij wil eerst gemeente Almelo zich horen uitspreken, om zo samen te kunnen optrekken. “We zijn al twintig jaar bezig, één of twee maanden kunnen er ook nog wel bij”, aldus de D66’er.

Mike de Boer (GB90) herhaalde dat hij het jammer vindt dat de spoorvariant in het onderzoek anders is ingetekend dan GB90 had gewild. “In deze variant langs het spoor was het spooralternatief op voorhand al kansloos”. Maar hij erkent ook de duidelijke voorkeur die uit het onderzoek naar voren komt en lijkt er daarom geen groot punt van te gaan maken. Mieke Visser (SP) ondersteunt de variant ook en spreekt haar waardering uit voor de constructieve houding van GB90.

 

Vooraf lieten verschillende insprekers hun standpunt horen.

Sandra Ottolander (voorzitter Stichting Zenderen Filevrij) en Jan Kruidenier (voorzitter Dorpsraad Zenderen) onderschrijven van harte de variant langs de A1/A35, met daarbij de wens dat de Zenderense inwoners die vlak langs het tracé wonen ruimhartig worden gecompenseerd. Als de weg er ligt wil Kruidenier dat Zenderen weer wordt teruggebracht tot een kerndorp met een aantrekkelijk centrum.

Wim Jansen van Stichting Gemeenschapsbelangen (Groot) Azelo voelt zich voor het blok gezet en niet serieus genomen. Hij wist niet van eerdere informatiemomenten, de Stichting kreeg het dikke rapport pas een week van tevoren onder ogen “en nu moet alles ineens met stoom en kokend water”. Ook stoort het hem dat nergens in de plannen Azelo wordt genoemd, terwijl de gevolgen wel zeer kunnen ernstig zijn.

Harriët Tomassen, directeur-bestuurder van Crematoria Twente, is niet blij met de variant langs de snelweg. Ze is bang dat de weg het prachtige uitzicht zal verpesten, terwijl dat uitzicht een belangrijk onderdeel is van de dienst die het crematorium biedt. In de TC/Tubantia verklaarde ze: ‘’Beleving is heel belangrijk. Men herinnert zich vaak wat er werd gezegd op het moment dat er paarden in het weiland voorbij draafden of dat er een groep vogels neerstreek!’ Bijna alle ruimte van het gebouw kijken uit op het weiland. Daarachter ligt de A35. Net daarvoor is de weg gepland. ‘’Toen we hier kwamen wisten we niets van die plannen!’’ Inmiddels zijn beide partijen al in gesprek over een oplossing, door onder meer een groene wal of een deels verdiepte aanleg. ‘’Dit uitzicht willen wij niet kwijt!’’

 

De heer Govaert, inwoner van Borne, lichtte een extra alternatief toe. Zijn plan wordt echter niet verder bekeken, omdat het laat in het proces is en de keuzes voor de alternatieven heel goed zijn overwogen. Jan Bartels van Stichting Dorpsbelangen Bornerbroek twijfelt aan het realiseren van de doelen die gesteld zijn met de variant langs de A1/A35.

 
Duidelijkheid

 

Hoewel een Politiek Beraad niet bedoeld is voor politieke besluitvorming, werd het in deze vergadering dus duidelijk welke kant het letterlijk en figuurlijk op zal gaan. Wel heeft de raad begrip voor de bezwaren die insprekers opvoeren en heeft het de wens die bezwaren zoveel mogelijk weg te nemen. Tevens zal aandacht worden gegeven aan de verwachte toename van verkeer in onder andere de Stroom Esch. Wellicht worden de Weerselosestraat en de Stroom-Eschlaan afgewaardeerd om zo het doorgaand verkeer te ontmoedigen die wegen te gebruiken.

 

Het college neemt de opmerkingen mee voor verdere uitwerking en komt vervolgens met een voorstel aan de raad. Maar omdat uit het onderzoek de bundeling met de A1/A35 duidelijk als beste naar voren komt en er ook brede politieke steun voor is, zal die opdracht voor het college waarschijnlijk niet een al te moeilijke zijn. Of, zoals voorzitter van de vergadering Jan De Vries (GroenLinks-PvdA) het op zijn kenmerkende wijze treffend samenvatte: “Volgens mij kan het college met onze uitspraken best een mooi voorstel maken, en dat zullen ze ongetwijfeld doen.”