4 november 2020 door: T.Stegeman Veertigste verjaardag voor autorijschool Tonnie Zuur 

Hij wilde 200 euro schenken aan een sportdag voor kinderen en tevens een leuk feestje geven ter gelegenheid van dit jubileum, maar beide activiteiten konden geen doorgang vinden vanwege corona. Het moet nu noodgedwongen iets kleins worden, het is niet anders. ‘’Eigenlijk verandert er ook niets, want ik ga gewoon door!’’, lacht Tonnie Zuur. De rijschoolhouder is 70 jaar maar denkt nog niet aan stoppen. ‘’Tijdens de eerste golf moest ik stoppen, heb verplicht zes weken thuis gezeten. De eerste tijd doe je nog wat klussen maar toen dat klaar was, vloog ik tegen de muren omhoog. Niets voor mij. Bovendien heb ik net weer een nieuwe bevoegdheidspas gekregen. Ik heb er nog steeds heel veel plezier aan. Dus waarom zou ik?’’

 

Hij weet nog goed hoe het veertig jaar geleden begon. Zijn eerste klant was Hilda Heutink. De opleiding tot rijinstructeur had hij in het leger opgedaan. Tonnie tekende een contract van vier jaar met de opleiding. Na zijn eervol ontslag kreeg Zuur een premie waarvoor hij zijn eerste leswagen kocht, een Datsun Sunny. Samen met zijn toenmalige echtgenote Greetje werden de schouders eronder gezet en bouwden ze aan hun toekomst. In Borne waren al wel een aantal rijscholen werkzaam zoals Stegeman, Geerdink, Baars en Ebbers, maar er was voldoende ruimte voor nog een ondernemer. Bovendien voetbalde Tonnie bij BZSV de Blauwwitters en kreeg daardoor veel leerlingen. ‘’Ons slagingspercentage lag hoog en dat sprak zich rond. Na amper een jaar moest ik al een tweede auto aanschaffen en een tweede instructeur aannemen. Waarschijnlijk is dat te wijten aan de manier van lesgeven, ik was soldaten gewend en dan gaat het toch iets anders!’’

 

Net als bij de kapper

 

Inmiddels is dochter Miranda in zijn voetsporen getreden. Net als zijn andere zoon en dochter heeft zij de bevoegdheid om les te kunnen geven. Al twaalf jaar is zij de rechterhand van Tonnie. Na verloop van tijd zal ze de rijschool overnemen, maar nu ondersteunt ze een paar dagen. De rijschool beschikt over twee auto’s, een automaat en een auto met versnellingen. ‘’Je ziet toch dat veel leerlingen kiezen voor een automaat, ik denk dat dat ook de toekomst wordt, maar persoonlijk houd ik meer van het schakelen. Er zijn echter ook leerlingen die ik bewust een automaat adviseer.’’ De instructeur vindt het belangrijk om een band met zijn leerlingen op te bouwen. Je zit immers wel een hele periode bij elkaar in de auto. ‘’Soms is het net als bij de kapper, er wordt over van alles en nog wat gepraat.’’ Dat betekent niet dat het alleen maar gezellig is in de lesauto. Er wordt wel degelijk serieus gelest, de leerlingen moeten immers wel een diploma halen. ‘’De meeste kandidaten slagen wanneer ze zo’n 46 lessen hebben gehad, een les duurt vijftig minuten en daarnaast komt de theorie, die wordt gegeven in de Fontein, naast de Baptistenkerk aan de Twijnerstraat. Dat is een gemiddelde, soms is er iemand die met minder lessen slaagt, maar er zijn er ook die er meer nodig hebben. Dat kan verschillen.’’

 

De afgelopen periode was een vervelende tijd voor de rijschoolhouder. Eerst mocht er helemaal niet gelest worden vanwege corona en daarna mocht er maar één leerling in de auto. Gelukkig is die maatregel niet meer van kracht en kan hij weer net als voorheen de leerlingen inplannen.  ‘’Mondkapjes zijn wel verplicht en bij verkoudheid, verhoging etc. wordt er niet gelest. Er zijn zelfs leerlingen die daardoor hun examen zijn misgelopen! Moeten weer acht weken wachten en dat is niet zo goed voor de motivatie.’’

Als elke zelfstandige ondernemer moet Zuur van zijn materiaal op aan kunnen. Immers zonder auto kan hij zijn werk niet uitoefenen. Mocht er echter iets aan een van zijn auto’s mankeren, dan kan hij altijd op garage Tinselboer rekenen. ‘’Deze ondernemer maakt direct tijd vrij om mijn leswagen weer zo snel mogelijk de weg op te helpen, ook al moeten andere klanten wachten. Geweldig vind ik dat. Hij weet als geen ander hoe afhankelijk ik ben van deze auto!’’   A.H.