26 mei 2021 door: T.Stegeman Met versoepelingen komt de tijd van plannen maken

‘’Tijd voor leuke activiteiten!’’

 

door Annemarie Haak

 

Nu de coronacijfers dalen en steeds meer versoepeld wordt, kunnen er ook weer plannen gemaakt worden. Corine Hofstra, de toeristmanager en ambassadeur van Visit Borne, krijgt er ook weer zin in. Op 30 mei staat er weer een koopzondag op de rol met als thema: Erg blij met een klant als jij! Nu eindelijk de winkels weer open mogen, staan er tevens weer activiteiten op de rol. ‘’Zo kwamen we erachter dat het tien jaar geleden is dat Borne de wedstrijd van RTV Oost won en het Leukste Dorp van Overijssel werd. Als eerste winnaar van de competitie die drie jaar zou duren. Weken lang was Borne in de ban van deze strijd, de campagne hield iedereen in zijn greep. Overal hingen fel gekleurde jassen, megagrote maar ook kleine bescheiden modellen. In bomen, bij de uitvalswegen, bij gebouwen, het was hét uithangbord van de competitie. Er werd een lied gecomponeerd, er waren ad hoc optredens, hilarische opdrachten moesten worden vervuld en er moest gestemd. Immers hoe meer stemmen, hoe groter de kans op de  eerste plaats. Na elke ronde werd vol spanning de teller in de gaten gehouden totdat uiteindelijk de einduitslag bekend werd. Borne had ruim 50% van alle uitgebrachte  stemmen in de wacht gesleept. Wat een ontlading, wat een feest!

 

Nu tien jaar later is Corine van mening dat we dat feestje nog weer eens dunnetjes over gaan doen. Daarom gaat op 19 juni het project Zomer in festivalsfeer van start. ‘’Vanwege de beperkingen gaan veel mensen de vakantie in eigen land doorbrengen, dus moeten we het hier gezellig maken!’’ is haar motto. En dat gaat gebeuren. Elf weken lang zal er elke zaterdag een activiteit opgezet worden in het centrum, met daarbij een gezellig muziekje. Wie daarvoor in aanmerking komt, is nog niet bekend maar dat zal spoedig duidelijk zijn. ‘’Tevens gaan we een jeu de boules competitie opzetten. Op vier zaterdagen zal het centrum veranderen in een grote jeu de boules baan waarop gespeeld kan worden.’’ Uiteraard wordt dit evenement afgesloten met een spetterende finale. Het centrum zal feestelijk aangekleed worden met lampions en andere zomerse attributen, de sfeer is bepalend. ‘’We zijn wel weer toe aan een feestje, hoewel we nog niet zeker weten wat er allemaal wel of niet mag. Maar dat het gezellig gaat worden is zeker!’’

 

Binnenkort wordt de wandelroute van het project De Rode Draad gepresenteerd. Een route van ongeveer 4 kilometer die deels door Oud Borne en deels door het centrum loopt. De start is bij het station, daar is de route tevens verkrijgbaar. ‘’We hopen dat ook veel toeristen hier gebruik van maken. Op die manier maken ze kennis met alle leuke dingen hier in het dorp. Wat dat betreft willen we tevens graag de bewoners van de Bornsche Maten enthousiasmeren om naar het centrum te komen. Hier wonen ook veel mensen uit de regio en die moeten Borne echt eens leren kennen!’’

 

Verder staan er uiteraard veel activiteiten op de rol. Het project De Rode Draad, de Melbuulndagen (Corine maakt deel uit van het bestuur), de Slag om Borne, een onwijs gave pubquiz en het evenement Lifestyle waarbij tevens de belevingscabine in het centrum staat. ‘’In deze cabine, gerelateerd aan het textielfestival, worden de fabrieksomstandigheden nagebootst. Het bonkende weefgetouw waardoor je elkaar niet verstaat, de warme dampen die ervoor zorgen dat je oververhit raakt, de donkere ruimte waardoor je elkaar niet goed ziet. Je krijgt bovendien de opdracht om in een groepje – zoals in een escaperoom – een puzzel op te lossen. Temperatuur, luchtvochtigheid, geluid en licht maken het puzzelproces lastig.’’ Binnenkort opent het Bussemakerhuis haar deuren weer en dan kan het publiek nog even genieten van de expositie ‘’Bussemakerhuis komt uit de kast’’ voordat de tentoonstelling gewisseld wordt. In juli richt het museum zich op Keurslijflingerie en luxe.

 

Visit Borne werkt samen met de BBO. Daar bestond enige verwarring over vanwege een verkeerde publicatie in de media. ‘’We hebben samen een pagina op Facebook, waarop we onze activiteiten bekend maken. Dat is duidelijker naar het publiek. Verder blijven we gewoon twee aparte instellingen die als het kan samen werken,’’ aldus Corine Hofstra en dat gaat haar heel goed af.